tiistai 29. elokuuta 2017

Long lost perfumes.

Huomaan kaipailevani aika ajoin tiettyjä asioita. Heitelläänkin Mikken kanssa aina silloin tällöin puoliksi leikillämme lausetta kyllä ennen oli paremmin. Jotkut asiat vain olivat ennen paremmin ja välillä tulee fiilisteltyä menneiden asioiden kaipailuissa.

Yksi mitä kaipailen isosti ovat tietyt tuoksut. Mulla on erittäin vahva tuoksumuisti ja yhdistelen asioita monesti tuoksujen kautta tiettyihin ajanjaksoihin, muistoihin ja elämäntilanteisiin. Tämä toimii niin hyvässä kuin pahassakin. On olemassa tietty joukko tuoksuja, joita en vain voi enää käyttää, koska ne tuovat liikaa huonoja muistoja tai muuta ikävää mieleen. Yksi sellainen on YSL Babydoll. Ja toinen on Thierry Muglerin Womanity.

Tuoksut toimivat kuitenkin ennen kaikkea hyvien aikojen muistolähettiläinä ja tänään kerronkin teille mitä kaikkia tuoksuja kaipaan. Näitä mitään ei taida oikein saada enää mistään, niiden valmistus on joko lopetettu tai niitä ei tuoda enää maahan jostain syystä.

Kuvat näihin olen lainannut Googlesta, koska itselläni näitä  tuoksuja siis ei enää tosiaan ole.




Salvador Dali Dalimania.

Tämä tuoksu oli jotain niin ihanaa, että mun oli pakko saada tämä heti kun tämä ilmestyi. Käytin nuorena Dalin tuoksuja useita ja tykkäsin niistä ihan kamalasti. Dalin tuoksut olivat ehdottomasti 90-luvun hittituoksuja ja tämä kyseinen Dalimania oli jotain aivan käsittämättömän ihanaa. Löysin siitä yhtymäkohtia toiseen sen ajan suosikkiini, Christian Diorin Hypnotic Poisoniin. Dalimania oli vain huomattavasti huokeampi vaihtoehto ja sopi opiskelijan kukkarolleni paremmin.

Muistan todella hyvin tämän tuoksun ja yhdistän sen vahvasti siihen kun opiskelin kauppiksessa. Tämä taisi ilmestyä talvea vasten, joten kaikissa koulubileissä tätä tuli ahkerasti käytettyä. En ole moneen vuoteen tuoksuttanut tätä, mutta pystyn muistamaan miltä tämä tuoksui. Todella lämmin, pippurinen, monikerroksinen tuoksu.

Versace Versus Donna.

Tästä tuoksusta on pakko sanoa, että olen unohtanut miltä tämä tuoksui, mutta sen muistan että pidin tästä todella paljon. Tämä oli lukioaikojeni tuoksu. Ostin tätä laivalta vuonna 1993 ja koko lukion tokaluokka meni tältä tuoksuessa. Tätä olisi niin mahtavaa päästä tuoksuttamaan, mutta se tuskin on mahdollista, koska tätä ei enää valmisteta. Olen kerran törmännyt kirpparilla tähän tuoksuun, mutta en uskaltanut avata pulloa ja haistaa. Kyseesssä oli jämät pullon pohjalla ja koska tiedän minkä aikakauden tuoksu tämä on, en uskaltanut pilata tuoksumuistojani haistamalla melkein 25 vuotta vanhaa hajuvettä. Se ei taatusti enää ollut kuranttia kamaa.



Rochas Alchimie.

Tämä on tuoksu, jota kaipaan varmaankin eniten. Sain äidiltäni jouluna 2001 tätä pullollisen ja käytin sen viimeiseen pisaraan. Muistan, että tätä myytiin Cittarissa! Miettikää, -CITTARISSA! Vaan eipä myydä enää. Olen tätä netistä yrittänyt joskus etsiä ja olen päätynyt joka kerta vain Ebayn ja Amazonin sivuille, jossa tämän hinta on ihan tähtitieteellinen. Useita satoja dollareita pahimmillaan, jos en ihan väärin muista. Alchimiessa on kaunis pullo ja tuoksu on todella hurmaava!




Calvin Klein Eternity Purple Orchid.

Tämä tuoksu oli todella iso lempparini ja käytin myös tämän aivan viimeiseen pisaraan asti. Ostin tuoksun opiskeluaikanani laivalta ja tämä tuoksu tuokin paljon muistoja mieleen juuri siltä ajalta. Tämä oli vuoden 2003 limited edition ja siksipä tätä ei saa enää. Minulla on käytössä tällä hetkellä Eternityn Summer -versio, jossa on mielestäni hitunen tämän tuoksun olemusta. Tämä oli aivan ihana makea ja kukkainen tuoksu. Just sellainen mun tuoksuni!




Escada Ibiza Hippie.

Escadan kesätuoksuista ehdottomasti se kaikkein rakkain ja parhain. Tämän uudelleen tulemiseen voin uskoa jonkin verran, sillä Escada on aina silloin tällöin tuonut markkinoille takaisin näitä kesätuoksujaan. Ibiza Hippie oli vuoden 2003 kesätuoksu ja niin hyvä, että apua! Niihin aikoihin heräsin Escadan tuoksuille ja olen fanityttöillyt siitä asti.




Salvador Dali Dalissime.

Kuten tuolla alussa jo mainitsin, Dalin tuoksut olivat mulle rakkaita 90-luvulla. Ysärin puolivälissä tämä tuoksu oli minun ja koko ystäväpiirini The Tuoksu. Todella ihanan pehmeä ja naisellinen sekä hurmaava. Tätä olen nähnyt jossain nettikaupoissa tänäkin päivänä eikä hintakaan ole päätä huimannut. En ole vain jostain syystä tilannut itselleni, koska pelkään että jos en enää tykkäisikään tästä? Menis parikymppiä hukkaan :D Kakskymppisenä tyttönä tykkäsin tästä kyllä ihan kamalasti ja muistan miten mulla oli tästä sellainen 100 ml:n superiso pullo. Tätä sitten suihkittiin kun viikonloppuisin lähdettiin baariin tanssimaan eurodancen tahtiin.




Burberry Red Brit.

Ai että! Tätä kun saisi vielä! Sain tämän äidiltä joululahjaksi jouluna 2005 ja se oli elämässäni sellaista aikaa, että asuin ensi kertaa elämässäni yksin. Lisäksi eheydyin huonoista parisuhteista ja opettelin itsenäisen naisen elämää. Tämä oli voimatuoksuni silloin ja muistan miten paljon pidin tästä. Kertakaikkisen ihana raparperin tuoksu! On todella sääli ettei tätä enää valmisteta, sillä tämä on mielestäni heittämällä parhain Burberryn tuoksu koskaan.



Nämä ovat minun muistojeni tuoksuja. Kunpa näistä saisi vielä edes jonkun itselleen :)
Mitä tuoksuja sinä kaipaat? Ja hei, haastan tässä samalla muutaman kollegani kertomaan tuoksuista, joita kaipailee menneisyydestä. Nyt mietintämyssy päähän Jusu, Jonna, Fanni, Tiia ja Charming Nails.

9 kommenttia:

  1. Onpa ihana haaste ja omalla listalla oli YSL Paris, jonka ostaa paukautin talvella ja kaikki vanhat Escadan kesätuoksut ovat myöskin. Lukioajan suosikki oli Diorin Poison ja juu ei enää ikinä sitä peruspoisonia. ;)

    Kiitos haasteesta Jonna ja olipa hauska kurkkia nostalgisia tuoksuja aikamatkan muodossa. Kivaa päivää <

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä niin haluaisin Poisonin :D Tiedän, että se on aika hurja, mutta jotenkin niin mieli tekis sitä :D

      Olepa hyvä, kiva kun otat tämän mielelläsi vastaan :) <3 Mukavaa päivää sulle myös!

      Poista
  2. Aah, miten ihanan haaste, mä jo tätä lukiessa keksin liudan, koska oikeastaan päivittäin harmittelen sitä, että tulee joku tuoksu mieleen, että vitsit se sopisi hyvin tähän päivää, miksi sitä ei enää valmisteta, nyyh! Mun kaikki tollaiset kaipaustuoksut on sellaisia, mitä ei enää myydä, vaikka myönnän, että olen kääntänyt jokaisen kannon ympäri löytääkseni. Joskus tulee vastaan, mut epäilen et ne on jo niin vanhoja, että ovat pilaantuneet ja usein niistä pyydetään sitten vielä älyttömiä summia joita en lähde maksamaan. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on niin sun juttusi! :) Ja haluan ehdottomasti kuulla mitä kaikkea sä kaipailet menneisyydestä :)

      Mulla on vähän sama juttu, tuo Burberryn Red Brit ja Rochaksen Alchimie ovat sellaiset joita kaipaan ihan älyttömästi, mutta eipä niitä saa mistään :/

      Poista
  3. Kiitos haasteesta ❤️ Tätä pitääkin vähän mietiskellä!

    VastaaPoista
  4. Oih, tämä piti tehdä heti. "Onneksi" olen lenssupotilaana, oli aikaa muistella. Harmittavan vähän keksin lopulta tuoksuja, olen varma, että julkaistuani jutun mieleen palaa valtava liuta. :D Kiitos haasteesta, tämä oli ihan mun juttu! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ihanaa, että teit ❤️ Lentsulle tosin peukku alaspäin!
      Mulla on kans plakkarissa vielä muutamia tuoksuja, joista aion tehdä kakkososan tähän postaukseen :D Ne eivät ole niin lemppareita kuin nämä, mutta sellaisia mitä käytin nuorena :)

      Poista
  5. Mulla on kaikki nuo mainitsemasi tuoksut, mutta miniatyyriversioina. Kerään niitä ja liki 1000 erilaista koossa. :) Mun nuoruuden tuoksu mistä on eniten muistoja on Elizabeth Ardenin Red door. Taitaa olla vieläkin saatavilla.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi :)