torstai 1. kesäkuuta 2017

Innan allting tar slut.




Tänään jotain muuta kuin kosmetiikkaa. Kuitenkin jotain mikä on minulle rakasta. Olen joskus maininnut täällä blogissa, että olen ruotsinsuomalainen. Olen siis syntynyt Ruotsissa ja asunut siellä muutaman vuoden lapsuudestani. Isäni asuu siellä edelleen.

Eskilstuna on kaunis synnyinkaupunkini ja vaikka en ole siellä nyt muutamaan vuoteen käynytkään, sinne meneminen tuntuu aina eräänlaiselta kotiinpaluulta. Koen olevani tottakai sataprosenttisesti suomalainen, sillä vanhempani ja isovanhempani ovat kaikki suomalaisia. Silti minulla on Ruotsia kohtaan luja rakkausside ja enkä koe millään muotoa mitään negatiivista sitä maata kohtaan.


Yksi suurimpia rakkauksiani Ruotsia ja Eskilstunaa kohtaan kulminoituu tähän kuvassa näkyvään bändiin. Kent oli yksi Ruotsin suurimpia yhtyeitä ja kun kuulin heidän lopettamispäätöksestään reilu vuosi sitten, en uskonut sitä ensin todeksi ollenkaan.

Kent on ollut minulle olemassa koko aikuisikäni ajan. Yhtyeen jäsenet ovat kanssani about aika samanikäisiä, ja ovat mun hometown boys. Löysin Kentin musiikin todenteolla Vapen & Ammunition levyn myötä. Siltä levyltä osaan kaikki kappaleet ulkoa. Hurahdettuani tähän upeaan melankoliseen rockiin 2000-luvun alussa, hankin yhtyeeltä heti kaikki siihen mennessä ilmestyneet levyt.

Näin Kentin ensi kertaa livenä vuonna 2002 Turun Caribiassa ja se konsertti jätti minuun pysyvän jäljen. Se tunnelma, se musiikki ja se yhteys minkä bändi loi yleisönsä kanssa, oli jotain täysin ikimuistoista. Toisen kerran pääsin kuulemaan Kentiä vuonna 2005 Käpylän kentälle Helsinkiin, missä bändi soitti 13 000 ihmistä vetävässä teltassa. Puitteet olivat niin huikeat ja erikoiset  konsertissa, joten muistan sen aina.

Kolmatta kertaa ei minun kohdallani enää tullut, sillä vuonna 2010 yhtyeen piti konsertoida maaliskuussa Hartwall -areenalla, yhtyeen soittokamoja kuljettanut laiva jäi jumiin jäihin ja konsertti jouduttiin siirtämään. Uusi konserttipäivä ei sopinut minun aikatauluuni, joten en koskaan päässyt sille keikalle.

Kent kävi Suomessa tämän jälkeen muutamiakin kertoja, mutta en päässyt yhdellekään niistä konserteista. Jäähyväiskeikatkin jäivät minulta näkemättä.


Yle lähetti vajaa pari viikkoa sitten kaksiosaisen dokkarin Kentin historiasta ja bändin viimeisestä vuodesta. Olin kotosalla yksin katsoessani dokkarin, halusin keskittyä siihen täysillä ja hartaasti. Ennen sen katsomista en ilmeisesti ollut täysin ymmärtänyt enkä sisäistänyt sitä, että bändi on tosiaan lopettanut uransa.

Pitää myöntää, että herkistyin kyyneliin monta kertaa dokkarin aikana. Kentin musiikki on minulle äärimmäisen rakasta; rakastan kappaleiden melodioita, sanoituksia, sitä väkevää melankoliaa joka niissä on. Dokkarissa näki tuttuja lapsuuden maisemia Eskilstunasta ja kuuli läpileikkauksen tuon hienon yhtyeen urasta.

Sitä katsoessani tajusin, että en näe tätä bändiä enää koskaan livenä. Ja se suretti minua ihan suunnattomasti. Dokkari herätti minussa hieman uneen painuneen rakkauteni Kentiin ja kaivoinkin sen jälkeen heti kaikki yhtyeen levyt esille. Olen kuunnellut niitä runsaasti viime aikoina ja fiilistellyt oikein kunnolla. Kentin musiikki on minulle sen kaltaista, että se menee suoraan lävitseni. Suoraan sieluuni. Suoraan sydämeeni. Se puhuttelee minua hyvin vahvasti ja sanat eivät riitä kuvaamaan miten paljon se minulle merkitsee. Musiikki parhaimmillaan tekee ja vaikuttaa juuri näin.

Mikäli ikinäkään olet diggaillut tätä bändiä etkä jostain syystä nähnyt dokkaria Vi är inte längre där, tsekkaa se Yle Areenasta.

Tämä postaus ei ehkä kaikki kiinnosta ja etenkin, jos Kentin musiikki on täysin vierasta ja tuntematonta. Halusin kuitenkin kirjoittaa tästä, koska minulle tämä bändi ja sen musiikki ovat rakkaita asioita. En ole aikuisiällä fanittanut mitään muuta bändiä samalla tavalla kuin tätä. Kent on mulle aina rockbändien ykkönen.

Koostan tähän loppuun listan omista suosikkikappaleistani. Toivon, että kuuntelet niistä edes muutaman ja annat sitä kautta mahdollisuuden tälle fantastiselle musiikille.

1. Innan allting tar slut
2. Kungen är död
3. FF
4. Mirage
5. 747
6. Duett
7. Pärlor
8. Kevlarsjäl
9. Ingenting
10.Hur jag fick dig att älska mig

Tässä vain pieni läpileikkaus Kentin ihanaan ja upeaan tuotantoon. Olisin voinut jatkaa listaa vaikka kuinka pitkään :)

Oletko sinä Kentin musiikin fani?

Kuvat: Google.

6 kommenttia:

  1. Hei, ei se haittaa, jos jotain ei kiinnosta Kentin musiikki tai koko yhtyes on täysin tuntematon: pääasia, että kirjoitat blogissasi sinua kiinnostavista asioista! :) Oli ihan kiva lukea postausta josta oikein huokui sinun innostus ja pettymys sitä kohtaa, että Kent lopettaa. Ja kauniit on kyllä maisemat tuolla Eskilstunassa, ei voi muuta todeta <3 :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, ihanaa miten kiva kommentti, -KIITOS! :) <3 Mä olin aika varma, ettei tähän postaukseen edes tule kommentteja :D En juurikaan tunne muita Kent-faneja ja olen aika yksin lähipiirissäni tämän fanituksen kanssa. Mutta eipä se mitään, onneksi voi blogiin hehkuttaa rakkauttaan <3

      Ja kiitos kun luit tämän postauksen ja kommentoit -arvostan <3 :)

      Poista
  2. Kyllä, Stoppa mig Juni(lilla ego) on mielestäni yksin maailmankaikkeuden kauneimpia kappaleita.

    VastaaPoista
  3. Kentin musiikki ei ehkä uppoa ihan mun musiikkimakuuni, mutta ymmärrän kyllä mistä nuo fiilikset saat tätä musiikkia kuunnellessa. Tässä kyllä kieltämättä itelleki (vaikka kuuntelet tietokoneen huonoista kajareista) tulee sellanen "kylmätväreet" fiilis kun kuuntelee. Tässä on ja paljon sitä Voice of Finland -tuomarien peräänkuuluttamaa tunnetta. Mua ehkä vähän vaan häiritsee tuo Ruotsin kieli... Mä en tiedä mikä siinä on. Jonkun verran sitä osaan ja tykkään ihan puhua, ja Ruotsista tykkään maana, mutta mua jotenkin häiritsee se laulukielenä, en tiedä miksi.
    Yks mun lemppariyhtyeistäni, Mustasch, julkaisi kans just yhden biisin äidinkielellään eli ruotsiksi. Biisi on hyvä, mutta kyllä mulla on ollut sulattelemista siinä kielessä.... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tunnetta tosiaan näistä biiseistä löytyy :) Ai niinkö, aika hassua! :D Itse olen sitä niin lapsesta asti tottunut kuulemaan, että en edes ajattele sitä mitenkään vieraana kielenä. Ai Mustachilta on tullut ruotsiksi kappale! Pitääkin kuunnella se jostain! Tykkään tosi paljon siitä(kin) bändistä :)

      Poista

Kiitos kommentistasi :)